Tehetség program
A tehetséggondozó munka mindvégig jelen volt az óvodai nevelésünk során, de a műhelyek rendszerében, három éve valósítottuk meg, mint innovatív kezdeményezés. A nevelőtestület óvodapedagógusai nyitottak az újszerű kezdeményezésekre, a módszertani megújulásra, ezért intézményen belüli és külső szervezésű továbbképzéseken vettünk részt, így biztosítva a megfelelő ismeretek megszerzését: a MATAHESZ rendszerének és működésének megismerésén túl az óvodai tehetséggondozás specifikumainak megismerése, a gyakorlati megvalósítás elméleti alapjainak elsajátítása. Mentorok felkutatásával, akik a téma kiváló szakemberei, biztosítottuk a megfelelő szakmai támogatást:
- megismertük a tehetséggondozás szakirodalmát
segítettük a pedagógusaink önképzését,
megalakítottuk a tehetséggondozással foglalkozó szakmai munkaközösségeket
aktívan részt vettünk intézményközi képzéseken
Az elméleti alapok birtokában felvettük a kapcsolatot Győrben már működő tehetségpontokkal, akik a jó gyakorlatot mutatták be nyíltnapjaikon, szakmai konzultációkon pl: Bartók Óvoda, Tárogató Óvoda ill. a Győri Talentum Műhely Szakmai konferenciasorozatot szerveztünk egymást követő három évben neves szakemberekkel, amelyen az egész régióból vettek részt a pedagógusok. (2015. Tehetséggondozás az óvodába, 2016. „Kéz a kézben”címmel.2018. „Mese, mese mátka”) A konferenciák állandó kísérő programjai voltak a gyermekrajz kiállítás és az „ötletbörze”, kreatív kézműves és módszertani ötletekkel.
Tagóvodánként tehetséggondozó műhelyeket indítottunk, amelyben minden nagycsoportos gyermek részt vehet érdeklődése, képességei alapján. A tehetséggondozás kiemelt feladatként került az éves munkatervbe, valamint a helyi nevelési programunkban is kidolgozásra és bevezetésre került. A tehetségpontot intézményköziként a tagóvodákkal közösen működtetjük, a műhelyeket pedig intézményi hatókörrel.
Az együttműködés:
- a nevelőtestület tagjai munkaközösségben, illetve az óvodapedagógusok - szülőkkel közösen
- kapcsolattartás társintézményekkel
- Váci M. Általános Iskola – Tehetségpont
- Móricz Zs. Általános Iskola – Zöld program
- Molnár Vid Bertalan Művelődési Központ – kulturális és sport programok
- Győrszentiváni Könyvtár – látogatás, mese délelőtt
- Etalon Művészeti Iskola – néptánc, népi gyermekjátékok
- uKIDo – alternatív mozgásfejlesztő módszer
- Győri Tánc- és Képzőművészeti Szakközépiskola – tánc, festészet
- Vaskakas Bábszínház
- Rómer Flóris Művészeti és Történeti Múzeum – múzeumpedagógia
- Xantus János Állatkert – ZOO pedagógia
- Győri Talentum Műhely - kiválóan akkreditált Tehetségponttal kapcsolattartás
- Szakmai konferencia a kistérség intézményeinek bevonásával
A Tehetségpont specifikus és konkrét programjai
A tehetségműhelyekben a tehetségígéretek azonosítását követően gazdagító programban történik a fejlesztés, a műhelyvezetők által összeállított tematika alapján. A tagóvodák műhelyeibe járó gyermekek találkozóját tavasszal tartjuk, ú.n. TARKABARKA NAP-ot, amikor a műhelyek bemutatkozhatnak kiállítással, mesével vagy bábjátékkal, sport bemutatóval, tánccal, kísérlet bemutatóval, énekkel, hangszeres koncerttel. A nevelési év folyamán a gyerekeknek plusz programok biztosítják, hogy tevékenységbe ágyazva kipróbálhassák képességeiket, próbára tegyék magukat: kulturális programok (versmondó délután, könyvtár, hangverseny és színházlátogatás, kiállítás látogatás, múzeumpedagógiai foglakozások), rajzpályázatokon való részvétel, sport programok (ovifoci, oviolimpia, úszás, korcsolya, uKIDo), néptánc és jazz balett oktatás, erdei óvoda és természetjáró akadályverseny a tanösvényen, madárgyűrűzés. A beiskolázáskor segítségnyújtás a szülőknek, a gyerekek kiemelkedő képességeinek megfelelő speciális iskolák által nyújtott lehetőségek megismertetésével, esetleg kapcsolatfelvétel az intézményekkel. (Zeneiskola, Művészeti Iskola, Sport tagozatos Iskola, tehetséggondozó koordinátor) Konferencia szervezésével a szakmai képzést biztosítjuk a nevelőtestületnek és a régióban dolgozó pedagógusoknak, illetve az óvodánkba járó gyermekek szüleinek is.
Anyagi fenntarthatóság
Az óvodánkba működő Egyesület folyamatos forrást biztosít az eszközök beszerzésére, rendezvények és kirándulások szervezéséhez. Rendszeresen pályázatokat írunk, amelyek a céljaink megvalósulásához nyújtanak segítséget. A városrészen működő cégek, intézmények és civil szervezetek is anyagi vagy természetbeni támogatást nyújtanak. Tehetségpontként a MATAHESZ ingyenes képzéseinek igénybe vétele és pályázati forrásainak felhasználása.
Pedagógiai és pszichológiai szakmai alapok és háttér
Fontos számunkra a szakirodalom tanulmányozása és a jó gyakorlatok mintakövetése kiegészítve a helyi sajátosságokkal és a pedagógus sajátos módszereivel. A munkaközösség tagjai folyamatosan tapasztalatot cserélnek és beszámolnak az eredményekről, újító ötleteikről. A nevelési év elején elkészülnek a műhelyek éves tematikái, amit év közben bővítenek, módosítanak a gyerekekhez igazodva. Látogatásokat teszünk a szakmai napokra, előadásokra és nyíltnapokra. Szakmai segítséget nyújt: - Dr. Gordánné Oláh Márta óvodavezető - Havasréti Béláné tehetségpedagógiai koordinátor - Rogácsné Szímeiszter Helga tehetséggondozás szakterülettel foglakozó pszichológus - Kovács János judo edző, uKIDo kidolgozója - Molnár Vid Bertalan Művelődési Központ közművelődési szakemberei - Delbó Krisztina néptánc pedagógus - Hamar Zoltánné Bede – Fazekas Enikő művészet- és meseterapeuta - Szalkai Károly festőművész, tanár- Elek Zsolt balettmester, Győri Tánc- és Képzőművészeti Általános Iskola, Szakközép és kollégium
Eredményesség és hatékonyság
A gyermekek egyéni fejlettségét mérő rendszert a Szentiváni Óvoda Önértékelési programja tartalmazza, amelyben mért eredmények a tehetségcsírák azonosításához, illetve a tehetséggondozás során elért eredmények méréséhez nyújtanak segítséget. Ehhez a műhelyek éves programjába ütemterv készül. Az iskolával folyamatos a kapcsolattartás, így valósítva meg az után követést. A gyerekek eredményeiről folyamatos a tájékoztatás a szülőknek és a gyermeki produktumokból kiállításokat és bemutatókat szervezünk. A három telephelyen összesen 12 műhely működik heti rendszerességgel, amelyben a műhelyvezetői feladatot az óvodapedagógusok önként, érdeklődési körüknek megfelelően vállalnak. Fontos a külső szakemberekkel a folyamatos kapcsolattartás és konzultáció, ami a sikeres tehetséggondozó munkánk elengedhetetlen feltétele.